Militan(2)

Kuliah Umum


04/01/2006

...sambungan

Ada banyak sebab kenapa sesuatu kelompok itu menjadi militan. Di antaranya:

1. Kelompok atau puak itu mempunyai ajaran yang mengajar ahli-ahlinya menjadi militan seperti ajaran komunis. Ajaran itulah yang menjadikan kelompok itu militan atau komunis.

2. Ada kalanya satu kelompok itu, ajarannya tidak militan. Tetapi oleh kerana dia berhadapan dengan musuh yang dia sangat marah, maka dia jadi militan. Militan seperti ini tidak sekuat militan hasil dari ajaran.

3. Ada kelompok yang asalnya tidak militan tetapi terpaksa berhadapan dengan musuh yang militan. Maka dia pun jadi militan.

4. Kelompok yang asalnya tidak militan tetapi sengaja musuh hantar orang-orangnya ke dalam kelompok itu untuk menghasut mereka menjadi militan supaya boleh dituduh sebagai militan dan ada sebab untuk ditekan.

5. Sesuatu kelompok itu akan menjadi lebih militan lagi apabila:
1. Didorong oleh ajarannya
2. Didorong oleh pengaruh alam sekitar
Bila asalnya sudah kasar dan ajarannya pula kasar, maka kelompok seperti ini akan menjadi lebih kasar dan militan.

6. Ada kelompok di dalam sesebuah negara yang menentang negaranya tetapi asalnya tidak militan. Mereka hanya memberi nasihat dan pandangan pada kerajaan negaranya. Tetapi disebabkan kerajaan itu berkasar kepada mereka atau ada negara luar yang menyokong dan membekalkan senjata kepada mereka, maka mereka terus jadi militan.

7. Sesetengah negara yang kuat, kerana ada kepentingan yang tertentu, mempengaruhi kelompok atau kumpulan di negara lain untuk menentang kerajaannya secara militan supaya dia boleh campur tangan.


...bersambung

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer