Apa Yang Perlu Ada Pada Suatu Bangsa


30/09/2005

Gerak jentera tingkat ekonomi Melayu Gabem
Oleh: HAIRULAZIM MAHMUD
KUALA LUMPUR 29 Sept. - Gabungan Badan Ekonomi Melayu(Gabem) - sebuah pakatan mewakili persatuan-persatuan perniagaan, perindustrian dan ekonomi Melayu mahu seluruh jentera digerakkan segera dalam usaha meningkatkan taraf hidup kaum itu agar tidak ketinggalan menjelang tahun 2020.
Pengerusi Gabem, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik berkata, pelaksanaan pelan yang tidak menyeluruh mengakibatkan kaum Melayu gagal mencapai sasaran Dasar Ekonomi Baru (DEB) walaupun selepas 35 tahun ia dilancarkan. Sehubungan itu, tegasnya, gerakan mengangkat semula ekonomi Melayu supaya setaraf dengan kaum lain perlu digerakkan serta-merta secara komprehensif.
"Gabem menyeru semua persatuan perniagaan Melayu mengumpul maklumat situasi semasa dan perkembangan setiap tahun untuk menentukan masyarakat Melayu berjaya dalam tempoh 15 tahun lagi.Kebimbangan Gabem ialah Malaysia menjadi negara maju tetapi orang Melayu menjadi kelas ketiga dalam negara sendiri di belakang kaum Cina dan India,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Ulasan
Ciri-ciri Bangsa yang Cemerlang
Tidak kira apa bangsa, mereka yang berjaya dan cemerlang memiliki sekurang-kurangnya lima ciri asas:
1.Rajin
2.Berani
3.Sabar
4.Bertanggungjawab
5.Kreatif
Lima ciri di atas adalah natijah atau buah dari berjiwa besar. Siapa saja yang berjiwa besar automatik akan mendorong dan merangsang mereka untuk memiliki ciri-ciri di atas.
Saiz jiwa manusia, yakni kuat atau lemah, kecil atau besar boleh diukur sejauh mana mereka memiliki lima ciri-ciri di atas. Manusia yang berjiwa lemah, masalah yang kecil dan remeh dirasainya amat besar dan sukar.
Urusan yang mudah dan ringan dirasai sebagai susah dan beban yang berat. Sebaliknya mereka yang berjiwa besar urusan yang sukar dirasai mudah dan ringan. Masalah yang berat dan besar dihadapinya seolah-olah tiada masalah.
Besar atau kecilnya jiwa sesuatu bangsa itu ditentukan oleh besar atau kecilnya cita-cita mereka. Bangsa yang bercita-cita kecil, jiwa pun turut kecil dan lemah. Bangsa yang bercita-cita besar maka jiwanya juga adalah besar.
Beberapa kategori cita-cita manusia:
1.Cita-cita dan matlamat memenuhi keperluan atau kemahuan diri dan keluarga
2.Cita-cita untuk etnik atau kampung.
3.Cita-cita instituasi atau kumpulan.
4.Cita-cita negara
5.Cita-cita bangsa
6.Cita-cita agama
7.Cita-cita dan matlamat Tuhan
Semenjak zaman berzaman bahawa bangsa yang memiliki cita-cita kategori ketujuh iaitu cita-cita dan matlamat Tuhan adalah bangsa yang memiliki jiwa paling besar. Tidak ada bangsa lain yang mampu melawan yahudi kerana mereka yang paling besar jiwanya kecuali para rasul serta pengikutnya yang memperjuangkan Tuhan.
Bangsa Arab dan Bangsa Kurdi pernah berjaya membangun empayar bukan atas nama bangsa masing-masing tetapi atas nama Tuhan dan Islam. Insya Allah sekali lagi umat Islam akan menjadi empayar apabila benar-benar berjuang atas cita-cita dan matlamat Tuhan. Inilah janji Rasulullah kepada umat Islam di akhir zaman.

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer