Carilah Keredhaan Tuhan


25/03/2006

Keredhaan Tuhan itu penting. Buatlah apa saja asal mengharapkan keredhan Tuhan. Jika Tuhan sudah redha maka yang lain tidak ada nilainya. Mengharap rahmat dan keredhaan Tuhan itu penting. Lupakan saja segala amal kebaikan, sebab seorang hamba masuk ke syurga kerana rahmat Tuhan.

Bila Tuhan murka, bererti neraka. Sebab itu memohon keredhaan sangat penting, supaya kita merasa bukan kerana ibadah kita selamat tapi kerana redha Tuhan.

Di dalam Al Quran Tuhan berkata, " Yang selamat ialah hamba-hambaKu yang diikhlaskan oleh Allah. Tuhan tidak berkata yang selamat adalah hamba-hambaKu yang ikhlas. Sebab ikhlas itu adalah rahsia dan anugerah Allah. Manusia tidak mampu untuk buat sendiri. Malaikat pun tidak tahu siapa yang ikhlas. Padahal ikhlas itu roh amal. Jika tidak ikhlas, maka tidak dianggap beramal. Sebab ikhlas itu tidak dapat dilakukan jika Tuhan tidak anugerahkan. Malaikat pun tidak tahu amalan yang dibuat itu ikhlas atau tidak. Malaikat membawa amalan sampai ke langit yang ke-7 kemudian dicampakkan semua.

Tapi dengan rahmat Tuhan, supaya kita tidak putus harapan, maka saluran rahmat Tuhan itu sangat banyak. Rahmat Tuhan itulah yang akan menyelamatkan. Sebab itu dikatakan orang yang masuk syurga itu dengan rahmat Tuhan. Kalau atas dasar amal, walaupun menggunung tidak mungkin selamat. Tuhan memberi jalan keluar, rahmatnya luas. Misalnya kita berbuat dosa itu berbahaya, tapi jika kita mengeluh dengan dosa, itu rahmat. Ertinya Tuhan berkata jangan berbuat dosa, rasanya tak mungkin, tapi bila berbuat dosa, kemudian mengeluh dengan dosa, itu rahmat.
Banyak hal yang dapat mendatangkan rahmat Tuhan, misalnya makan dengan orang soleh, ulama yang beramal, itu rahmat, menolong orang , membaca selawat, kedatangan tetamu itu pun rahmat dan penghapusan dosa. Masuk syurga atas dasar rahmat, masuk neraka kerana keadilan Tuhan. Kalau kita ingin mengharapkan amal ibadah tidak mampu untuk masuk syurga, sebab itu mesti mencari rahmat Tuhan, walaupun pekerjaan itu kelihatan kecil.

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer