Tentang Bani Tamim

Ucapan Rasulullah SAW tentang Bani Tamim
Hadith Nabi SAW :
" Sesungguhnya Bani Tamim itu mempunyai kekuatan jiwa yang hebat, tetap pendirian dalam mempertahankan prinsip. Mereka juga adalah pembela kebenaran diakhir zaman"

Sabda Nabi SAW:
" Bani Tamim merupakan golongan dari umatku yang amat memusuhi Dajjal "

Imam Al-Qurthubi ketika menghuraikan hadith di atas mengatakan bahawa;
" Berdasarkan hadith tersebut dapatlah diyakini bahawa Bani Tamim tidak akan terputus keturunan mereka sehinggalah kehari kiamat, bahkan Bani Tamim di akhir zaman nanti merupakan kelompok yang amat kuat berpegang dengan kebenaran serta memperjuangkannya".

Hadith Nabi SAW:
" Kelompok yang paling ramai dimasukkan ke dalam syurga melalul jalan syafaat seseorang ialah Bani Tamim ".

Hadith Nabi SAW juga menyebutkan:
"Bani Tamim merupakan suku bangsa arab yang paling fasih berbahasa arab berbanding suku arab yang lain ".

lmam lbnu Hajar pula menjelaskan tentang ciri utama bagi Bani Tamim yaitu:
"Adalah dimaklumi sejak dari zaman jahiliah hingga zaman Islam sentiasa berlaku penguasaan kelompok Bani Tamim dalam pemerintahan disamping mereka juga merupakan golongan atasan dalam masyarakat dimana mereka dihormati dan dimuliakan"

Rasulullah SAW ketika menggambarkan tentang Bani Tamim berpesan:
"Janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Bani Tamim melainkan sesuatu yang baik-baik sahaja ".

Sabda Nabi SAW:
" Mereka itu (Bani Tamim) adalah dari kaum kami"

Hadith dan selainnya yang mengakui Bani Tamim sebagai sabahagian dari kaum Baginda SAW merupakan satu pengiktirafan terhadap suku pilihan ini.

lmam At-Tabrani menyatakan:
"Bani Tamim terkenal tetap pendirian, berjiwa besar, jelas cita-cita, amat memusuhi Dajal di akhir zaman, cukup tahan menghadapi apa saja halangan. Bani Tamim tidak akan tergugat dengan sebarang halangan, ancaman dan penentangan dari mana-mana pihak yang mahu memudharatkan perjuangan mereka".

Takbir

ALLAHU AKBAR

Jangan lupa bahwa Rasulullah

Jangan lupa bahwa Rasulullah menyebut juga keutamaan beberapa suku tertentu, seperti misal bani Hasyim, suku Quraisy.

semua itu bangsa arab. mana

semua itu bangsa arab. mana bangsa melayu dan lain-lain?

Saya belum menemukan hadis

Saya belum menemukan hadis tentang keutamaan bangsa Melayu. Namun ada hadis yang menyebutkan bahwa kebangkitan Islam dimulai dari sebelah timur: "Kami Ahlul bait telah Allah pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia, kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran sepeninggalanku kelak, sampai datangnya suatu kaum dari sebelah Timur yang membawa bersama mereka panji-panji berwarna hitam. " Hadis lengkapnya di http://kawansejati.ee.itb.ac.id/3-tempat-terjadinya-kebangkitan-islam-kedua

Di hadis tersebut tidak ada penjelasan apa yang dimaksud dengan 'timur'. Berhubung tanah Melayu ada di sebelah timur dari tanah Arab, dan di nusantara ini banyak orang Islam, maka sebenarnya masih ada kesempatan bagi bangsa Melayu untuk menjadi tempat kebangkitan Islam.

tidak dinafikan ada

tidak dinafikan ada pendatang-pendatang dari negara arab (Mubalig islam berketurunan nabi muhammad) datang dinusantara setengah mereka berkahwin samada dengan kerabat pemerintah atau orang biasa. Yang bestnya bani tamin dijamin masuk surga, adakah kita berpeluang untuk ke sana?, kalau pun orang tu kuat beribadat takut pula tergelincir, seperti kisah bersisah yang akhirnya masuk ke neraka. nauzubillah min zalik.terima kasih link yang diberikan.

Post new comment

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer